Jumaat, 18 November 2011

BILA NFC JAWAB, RAFIZI JADI OINK OINK OINK.

EKSKLUSIF !!! PENDEDAHAN KHAS NATIONAL FEEDLOT CORPORATION (NFC)  !!! KLIK DI BAWAH !!!

PAKATAN HARAMJADAH memang suka buat benda haramjadah, mereka sokong Agenda Kristianisasi DAPigsial, mereka sokong Seksualiti Neraka Ambingai, mereka sokong KETUANAN HARAMJADAH, mereka menyokong perlupusan aset PKNS untuk menipu rakyat, mereka menyokong kelompok Lintah Darat Peniaga memeras rakyat, mereka sokong campurtangan kuasa-kuasa luar, mereka berbohong setiap hari kepada rakyat. DS Dr Mat Salleh (NFC) sudah menerangkan serba sedikit mengenai kewarasan NLMC melabur dalam hartanah. Kewarasan NLMC melabur dalam hartanah (RM9.8 juta) kerana ianya membawa pulangan 12.9% setahun, rebat tunai dan penyewaan untuk tahun pertama sejumlah RM900,000.00 setahun. NLMC bukanlah TOLOL seperti Rafizi JMB. DS Dr Mat Salleh berkata:-
"Berbanding dengan sektor pelaburan hartanah mampu menjana keuntungan 12.9% setahun serta pulangan rebat tunai dan penyewaan untuk tahun pertama sebanyak RM900,000.00 yang disalurkan kepada syarikat dan bukannya individu. Masih ada projek yang membabitkan ternakan lembu NFC yang belum dilaksanakan. Justru sementara menunggu perlaksanaan projek seterusnya, saya fikir duit pinjaman yang masih belum digunakan itu perlu di labur supaya mendapat keuntungan"
Konsep perniagaan korporat bagi sesebuah syarikat yang diterajui oleh seorang yang berpengalaman luas dalam bidang korporat seperti DS Dato' Mat Salleh tidak sukar untuk difahami. 

Contohnya jika anda memperolehi pinjaman berjumlah RM118 juta pada kadar 4% setahun bagi  modal kerja projek anda dan projek anda dilaksanakan mengikut fasa-fasa pembangunan tertentu apakah yang anda akan lakukan jika masih ada fasa projek yang belum dapat disempurnakan lagi sedangkan anda perlu membayar balik pinjaman dan paling tidak jumlah faedah pinjaman.

Kebiasaannya orang kata, "Simpan je la duit tu dalam Simpanan Tetap, selamat takde risiko." Ya betul, tapi anda perlu ingat anda perlu membayar balik pinjaman tersebut walaupun projek anda tidak sepenuhnya dilaksanakan. Bagaimana anda hendak membuat keuntungan sekaligus membayar jumlah kadar faedah pinjaman dan jumlah pokok pinjaman jika projek anda tidak berjalan (bermakna tiada pendapatan dijanakan).

Sudah tentulah anda akan mengambil keputusan untuk melaburkan jumlah wang pinjaman yang masih belum digunakan agar ianya dapat menjana pendapatan melebihi kadar 4% setahun tersebut. 

Simpanan Tetap hanya menawarkan 2.6% setahun jauh lebih rendah daripada jumlah pembayaran kadar faedah 4% peratus setahun. Gilo lah kalau berbuat demikian. Sudah tentulah anda mahu melabur dalam suatu pelaburan yang mampu memberikan anda :-
  1. Pendapatan.
  2. Kemampuan membayar jumlah faedah 4% setahun.
  3. Kemampuan membayar jumlah pokok pinjaman.
Justru itu jika anda mendapati melabur dalam sektor hartanah yang membawa pulangan kepada anda sebanyak 12.9% setahun, anda akan membuat keputusan untuk melabur ke situ. Ya lah, 12.9% setahun lebih tinggi daripada 4% setahun (kadar faedah pinjaman).

Anda gunakan 4% dari 12.9% untuk bayar kadar faedah pinjaman ianya masih berbaki 8.9%. 

Dengan 8.9% anda masih mampu membayar sebahagian pinjaman pokok. Katakanlah anda gunakan 3% daripada 8.9% untuk membayar jumlah pokok pinjaman, ianya masih berbaki 5.9% dan inilah keuntungan anda. Tak bijak ke?

Wang pelaburan tak hilang. Anda dapat menjana pendapatan, membayar balik jumlah faedah dan jumlah pokok pinjaman walaupun projek anda masih belum terlaksana. Tak Bijak Ke?

Akhirnya apabila anda berjaya membayar balik pinjaman lebih awal dari tempoh yang disyaratkan kerana pulangan pelaburan yang lebih tinggi daripada kadar faedah pinjaman, intergriti anda tidak dipersoalkan. Projek berjaya, syarikat dapat aset bernilai tinggi dan pendapatan dijanakan dengan risiko paling minimal. Tak Bijak ke?

TEPUK DADA TANYA IMAN!


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Rafimi tu serupa anwar lah bukannya pandai ekonomi mereka hanya pandai buat fitnah, hidup cara haram.

Tanpa Nama berkata...

untuk membuat orang2 macam ni insaf NFC sepatutnya saman saja si refimi ni.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...