Jumaat, 16 September 2011

PKR CABANG TASEK GELUGOR SUDAH JADI SARANG KOMUNIS?



Kain rentang di atas berbunyi demikian , di petik daripada posting di fesbuk pada hari ini.:-

PKR CABANG TASEK GELUGOR
(PULAU PINANG)

KAMI MENYOKONG SEPENUHNYA UCAPAN MOHD SABU PASUKAN KOMUNIS ADALAH PEJUANG KEMERDEKAAN YANG TULIN.

Bandingkan dengan ucapan DS Najib (15/9/2011)

13. Sebetulnya lagi, sebagai sebuah negara demokrasi berparlimen, kuasa untuk menentukan parti politik mana yang akan membentuk kerajaan sama ada di peringkat Persekutuan mahupun di peringkat negeri terletak secara mutlak tanpa kekecualian di tangan rakyat. Setelah lebih lima dekad kemerdekaan negara dan hampir lima dasawarsa pembentukan Malaysia, kita dapati bahawa, pengalaman, kematangan serta kebijaksanaan rakyat negara ini dalam memilih kerajaan demi menentukan halatuju masa depan yang mereka dambakan tidak boleh dinafikan oleh sesiapapun jua.
Andaikata sebahagian rakyat mahukan sebuah NEGARA KOMUNIS dan sebahagian lagi mahu mengekalkan sistem yang sedia ada , apakah tindakan Pentadbiran DS Najib seterusnya? 


GEMPAR!!! SIKAP KEGANASAN PRO KOMUNIS SEMAKIN MEMUNCAK!


SILA BACA DAN TUMPUKAN KEPADA AYAT-AYAT YANG WARNAKAN MERAH.
29. Sebagai sebuah negara, Malaysia dan seluruh warganya kini berada di persimpangan jalan. Pilihan yang kita putuskan hari ini akan menentukan nasib serta mencorakkan rupabentuk Malaysia pada masa hadapan, tanah air yang akan kita wariskan kepada anak-anak kita dan generasi mendatang. Persoalannya, mampukah kita melampaui dan mencabar wasangka lazim bahawa rakyat Malaysia daripada latarbelakang yang majmuk, status sosioekonomi berbeza dan fahaman politik pelbagai, secara iradat manusiawinya, tiba kepada konsensus untuk tidak tunduk menyerah kepada sekam kebencian dan kecurigaan yang pastinya mengheret kita ke lembah kehinaan. Sebaliknya, ayuhlah kita bersama mendaya sebuah masa depan yang sarat dengan harapan dan kemuliaan.
30. Yakinlah bahawa, ia satu kekuatan bukan satu kelemahan untuk kita meletakkan kepercayaan kepada kebijaksanaan rakyat Malaysia membuat pilihan dalam mencorakkan hala tuju masa depan mereka sendiri. Jika kita menganggap ia satu kesilapan maka, apakah maknanya pencapaian kita hari ini, apakah gunanya kita merancang pembangunan negara dengan begitu tersusun semenjak merdeka, apakah gunanya kita membelanjakan sebahagian besar khazanah negara setiap tahun untuk memberikan akses pendidikan berkualiti kepada semua rakyat, membebaskan warga daripada cengkaman kemiskinan, membina infrastruktur fizikal serta teknologi komunikasi maklumat yang berkelas dunia? 
Ucapan DS Najib pada 15hb September 2011, Auditorium Perdana Angkasapuri, KL.

Bandingkanlah dengan apa yang berlaku selepas 14 jam daripada ucapan DS Najib di atas, adakah ianya di sambut baik oleh Pakatan Pro Komunis?:-



SENDIRI MAHU INGATLAH. 


MENGIMBAU PEMBOHONGAN 16 SEPTEMBER OLEH PAK SYEH ALJUBURI.


16hb Septermber 2008, Anwar Ibrahim a.k.a Syeh Aljuburi telah terang-terangan melakukan pembohongan terbesar kepada semua para penyokong dan jejuaknya. Kononnya, itulah tarikh keramat beliau akan mengambil alih kerajaan yang pada masa itu di bawah pentadbiran yang paling lemah dan lembik dalam sejarah pentadbiran Barisan Nasional selama 54 tahun.
Syeh Aljuburi secara terang-terangan mengaitkan Yang DiPertuan Agong (YDPA). Pembohongannya dipercayai dan apabila ianya tidak berlaku , beliau menyalahkan takdir. Malangnya para penyokong dan jejuaknya masih juga mempercayai beliau.


Siapakah sebenarnya petualang di sebalik pembohongan tersebut? Berdasarkan kepada pendedahan bloger Gelombang Wangsa Maju, beliau mengatakan setelah menyelidiki banyak fakta-fakta dan kejadian-kejadian yang menjurus kepada peristiwa 16 September 2008. Baca seterusnya di sini GELOMBANG WANGSA MAJU beliau berpendapat bahawa ianya adalah suatu rancangan teliti antara Pak Lah dengan Syeh Aljuburi dna kenaikan harga petrol hanylah sebagai pemudah kepada Syeh Al Juburi untuk mengambil alih kerajaan tetapi Allah Swt tidak meredhoi rencana mereka.



ADIK RASHID MAIDIN BERI TAMPARAN HEBAT KEPADA MAT SYABU

Berita ini sudah agak kebasian kerana ianya telah keluar di Utusan Malaysia semalam. Namun ianya memberikan suatu impak besar kepada isu Mat Indera dan keganasan pengganas komunis Rejimen ke 10 PKM. 


Ha ha ha ha ... aduhai Mat Syabu, bila kena sound begini oleh adik kandung kepada arwah rashid Maidin agak-agaknya masih bolehkah Mat Syabu mengangkat muka nya dengan penuh kehormatan ataupun terasa seperti menerima suatu tamparan hebat ?



REAKSI KEPADA PEMANSUHAN ISA.

Hambe melihat dan membaca reaksi / maklumbalas daripada pro ISA, pro BN baik di pihak fesbuker dan bloger dan hambe dapati terlebih banyak kontra daripada pro nya buat masa dalam hampir 12 jam dari pengumuman DS Najib mengenai pemansuhan ISA.

Hambe juga telah meneliti ucapan DS Najib dan kenyataan akhbar DS Hishamuddin mengenainya. Adalah jelas tampak di segi pentadbiran DS Najib ianya sudah lama diputuskan sejak dua setengah tahun lepas. Ini bermakna apajua rungutan dan suara rakyat yang pro ISA tidak akan dapat mengembalikan semula ISA. Jadi kena terima hakikatlah. ISA tetap dimansuhkan dan bakal digantikan dengan dua buah Akta yang baru yang juga telah lama diderafkan. Sudah berlaku di peringkat atasan apa yang dinamakan sebagai Political Bargaining. 

Ini juga bermakna selama dua tahun setengah pro ISA yang menyokong ISA menjadi sia-sia dan polisi memansuhkan ISA tidak sampai ke pengetahuan pro ISA selama ini. Dua tahun setengah bermakna 30 bulan. 

Apakah polisi-polisi awam yang tidak diketahui oleh sibertruper pro BN? Ini amat menjengkelkan pro BN kerana selepas ini mereka tidak tahu apa yang perlu di sokong dan apa yang perlu dipertahankan.

Kembali kepada persoalan pokok, pengumuman polisi terbaru TRANSFORMASI POLITIK NEGARA. Proklamasi darurat yang belum di tarik balik adalah amat di alu-alukan Ini juga bermakna penarikannya bersama dengan pemansuhan segala akta dan enakmen darurat termasuklah ISA. 

Kerajaan BN tidak mempunyai majoriti 2/3 di dalam Parlimen dan hanya mempunyai majoriti mudah. Memansuhkan ISA dan segala enakmen-enakmen yang berkuatkuasa semasa berkuatkuasanya darurat adalah semudah A, B dan C. Tetapi untuk mengubal akta-akta baru memerlukan 2/3 majoriti dan ianya adalah lebih sukar dari menuntut kemerdekaan. 

Ini bermakna terdapatnya ruang vakum antara tempoh masa pemansuhan ISA dengan pengubalan akta baru.Prosesnya memakan masa lama. Apakah yang bakal terjadi dalam proses vakum tersebut?

Rata-rata reaksi kepada pemansuhan ISA berpendapat ianya adalah kelemahan paling ketara di pihak pentadbiran DS Najib dan Menteri Dalam Negeri. Sudah timbul suara-suara mengatakan kerajaan BN adalah yang paling penakut di dunia ini.  

Dalam ucapan DS Najib, beliau menegaskan bahawa penyokong BN tidak perlu memandangnya sebagai suatu kelemahan. Hakikatnya ianya adalah suatu kelemahan paling ketara, 

Tindakan ke atas Mat Syabu, Ambiga dan penganjur BEERSHIT 2.0 masih belum kelihatan bebayangnya lagi. Sebaliknya Peguam Negara dipersalahkan pula. 

Persoalan seterusnya buat pentadbiran DS Najib ialah bagaimana beliau dan segala para jejuaknya hendak menyakinkan kembali penyokong BN bahawa tindakan pemansuhan ISA itu memberikan kelebihan kepada BN dalam PRU 13?


KENYATAAN AKHBAR MENTERI DALAM NEGERI MENGENAI PEMANSUHAN ISA.


Kenyataan Akhbar
Dato’ Seri Hishammuddin Tun Hussein
Menteri Dalam Negeri


Saya selaku Menteri Dalam Negeri (KDN) amat mengalu-alukan dan menyambut baik pengumuman yang bersejarah ini. Pengumuman yang berani pada malam ini adalah bukti kepada komitmen Perdana Menteri dan kerajaan dalam memastikan Malaysia terus maju ke hadapan selaras dengan hasrat kita untuk mewujudkan sebuah negara demokrasi yang lebih matang.

Secara peribadi saya amat gembira untuk melaksanakan inisiatif tersebut yang saya yakini dapat mengimbangi Hak Asasi (Civil Liberties) dengan Keselamatan Negara (National Security).

Seluruh warga KDN turut menyambut baik pengumuman ini kerana ianya merupakan kemuncak kepada usaha kita semenjak dua setengah tahun yang lalu di mana kita sememangnya telah melaksanakan transformasi serta proses penyemakan menyeluruh undang-undang dan akta-akta di bawah kawal selia KDN serta agensi di bawahnya. Ini bertujuan memastikan undang-undang tersebut masih relevan dan berkesan bagi tujuan keselamatan dan ketenteraman awam.

Pengumuman Perdana Menteri malam ini juga adalah hasil usaha KDN mengenal pasti undang-undang lapuk serta tidak lagi relevan dengan keadaan dan landskap masa kini. Langkah ini turut mengambil kira pandangan pihak-pihak berkepentingan melalui beberapa sesi konsultasi. Namun, pihak KDN akan menyusul ke arah pengumuman pengisytiharan pembentangan usul agar ketiga-tiga proklamasi darurat ditamatkan kuatkuasanya.

Pihak KDN juga yakin dua undang-undang baru yang diumumkan ini akan tetap mampu memelihara ketenteraman dan keselamatan awam. Pengenalan dua undang-undang baru ini akan memberi kita peluang untuk lebih fokus selaras dengan matlamat untuk mengimbangi hak asasi individu dengan hak asasi majoriti.
- DIPETIK SEPENUHNYA DARI BLOG TUN FAISAL.

Persoalannya, bukanlah mudah untuk mengimbangi Kebebasan Awam dengan Keselamatan Negara. 

Kita mampu mempunyai seribu akta yang mengekang Kebebasan Awam tetapi di tangan pemerintah adil saksama ianya tidak akan digunakan sebaliknya kita mampu mempunyai sebillion akta yang menjamin Kebebasan Awam tetapi di tangan pemerintah zalim ianya tidak digunakan. 

Manakah yang lebih penting dan utama, mempunyai Pemerintah Adil Saksama atau mempunyai sejuta Akta yang menjamin Kebebasan Awam?

PERUTUSAN Y.A.B. PERDANA MENTERI MALAYSIA PADA SAMBUTAN HARI MERDEKA & MALAYSIA 15HB SEPTEMBER 2011.




Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian.

1. Alhamdulillah dengan limpah izin dan kurnia-Nya jua, kita dapat menyambut ulangtahun penubuhan Malaysia bagi kali ke-48 sebagai warga sebuah negara yang merdeka, berdaulat, demokratik, aman dan makmur.

2. Sesungguhnya kisah perjalanan Malaysia penuh warna-warni. Bermula daripada sebuah negara pertanian berpendapatan rendah semasa penubuhannya, hari ini, hasil mahsul perancangan penuh sistematik dan pelaksanaan begitu mapan, kita telah berjaya muncul sebagai negara perindustrian moden yang berpendapatan sederhana tinggi. Bertolak dari situ, sekalipun kejayaan yang telah dicapai bersifat monumental dan amat signifikan, ia bukanlah alasan yang membenarkan kita untuk berhenti berusaha, berasa puas hati, berasa selesa, apatah lagi mengambil sikap bersimpuh sambil berpeluk tubuh.

3. Apa yang sewajarnya dilakukan demi survival serta kesejahteraan rakyat terus meningkat lagi terjamin dalam dunia yang amat kompetitif dewasa ini, marilah melipatgandakan usaha bagi menambahbaik daya saing nasional melalui penggunaaan kreativiti, inovasi dan menjulat usaha penciptaan kekayaan baru berasaskan sifat keusahawanan mandiri. Semua matlamat ini tidak mungkin akan tercapai tanpa wujudnya perpaduan nasional, keamanan, kestabilan dan keharmonian. Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

4. Membelek helaian-helaian tawarikh, apabila negara mencapai kemerdekaan 54 tahun lalu sehingga Malaysia dibentuk enam tahun kemudiannya, bersama-sama Sabah dan Sarawak, banyak pihak ketika itu, sama ada pemerhati asing, mahupun warga tempatan berasa ragu-ragu serta waham (was-was) mempersoalkan tentang, sebuah negara baru yang negeri-negerinya terpisah dek Laut Cina Selatan, sedang diancam pula pemberontakan komunis, dengan separuh penduduknya hidup di bawah paras kemiskinan, ditambah oleh faktor kemajmukan demografik yang luar biasa kompleksitinya, mungkinkah mampu untuk kekal utuh sebagai sebuah negara bangsa apatah lagi untuk berjaya?

5. Ternyata, pencapaian Malaysia selama ini, bertatih dan berjalan jatuh untuk mengecap nikmat kejayaan diiringi sebuah takdir yang penuh cabaran. Jika disisir sejarahnya, semacam satu keajaiban diawal usia setahun jagung meraih kemerdekaan, hakikat yang tersebut tadi ditambah berat pula dengan penerimaan sistem dan falsafah pentadbiran negara berasaskan Demokrasi Berparlimen, Raja Berperlembagaan serta Persekutuan, telah diterima amal secara tuntas oleh kita begitu awal ketika mana proses pembudayaan masih lagi tidak matang.

6. Jelas sekali, sebelum merdeka, warga tiga belas buah negeri yang bersatu membentuk Malaysia tidak pernah berpeluang untuk memilih kerajaan yang akan memerintah sekalipun corak pentadbirannya. Kewujudan mereka hanyalah sebagai rakyat negeri-negeri naungan atau tanah jajahan yang diberi keistimewaan politik terhad mengikut budi bicara kuasa pemerintah. Pastinya, ini, bukanlah hak politik tulen yang terbit daripada kewarganegaraan sebuah negara merdeka serta berdaulat.

7. Menyingkap fakta, sebelum merdeka, pemilihan politik pertama yang berlangsung di mana rakyat telah diberi peluang secara terhad untuk memilih wakil mereka adalah semasa pemilihan beberapa Majlis Perbandaran pada tahun 1952 dan seterusnya pemilihan sebahagian Anggota Majlis Perundangan Persekutuan pada tahun 1955. Sebaliknya, hanya tahun-tahun selepas merdeka bermula 1959, rakyat mula diberi hak dan tanggungjawab sepenuhnya untuk memilih semua ahli Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri sebagai hak budi bicara mutlak dalam menentukan parti manakah bagi membentuk kerajaan.
Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

8. Sememangnya kita perlu bersyukur kerana dari masa hingga masa, walau apapun rintangan menjelma, sama ada bersifat dalaman mahupun luaran yang telah mengancam demokrasi dan kebebasan individu seperti pemberontakan komunis, konfrontasi menentang penubuhan Malaysia, rusuhan kaum, kemelesetan ekonomi, ekstrimisme agama mahupun cauvinisme perkauman, Alhamdulillah, setiap satunya telah berjaya ditangani dan dihadapi menggunakan kerangka tindakan berhemah, demokratik berasaskan prinsip keluhuran perlembagaan serta kedaulatan undang-undang.

9. Barang harus diingat jua, sepanjang tempoh tersebut tidak pernah terlintas di benak pihak kerajaan walau sedetikpun untuk menukar sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan sedia ada dengan sebarang sistem anti-demokratik, waima betapa getir cabaran yang dihadapi. Seperti terakam pada susur galur negara, disebabkan tragedi 13 Mei, Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong bertindak atas nasihat YAB Perdana Menteri ketika itu menurut peruntukan Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan, telah mengisytiharkan darurat.

10. Salah satu kesan pengisytiharan darurat 1969 tersebut adalah proses pilihanraya yang belum selesai di Sabah dan Sarawak telah digantung. Peristiwa selanjutnya yang berlaku adalah pemilihan Dewan Rakyat telah disempurnakan dalam tempoh lebih kurang dua puluh bulan kemudian dan sistem Demokrasi Berparlimen dipulih kembali apabila keamanan negara telah stabil seperti sediakala.

11. Kendatipun begitu, Allahyarham Tun Abdul Razak selaku Timbalan Perdana Menteri pada masa tersebut merangkap Menteri Pertahanan yang telah diamanahkan mengetuai Majlis Gerakan Negara atau MAGERAN, dengan memiliki kuasa mutlak eksekutif dan perundangan, tidak pernah menyimpan hasrat untuk mengekalkan kuasa-kuasa tersebut lebih lama daripada apa yang perlu.

12. Sudah terang lagi bersuluh, Allahyarham Tun bersama rakan-rakan ketika itu amat menyedari bahawa kuasa luar biasa tanpa sempadan yang tergenggam di tangan mereka tersebut tidak boleh sekali-kali dijadikan suatu kelaziman demi masa depan negara tercinta. Sebaliknya, mereka faham kuasa total itu sekadar suatu amanah untuk mengekang dan mengawal tragedi serta kegoncangan yang berlaku.




Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

13. Sebetulnya lagi, sebagai sebuah negara demokrasi berparlimen, kuasa untuk menentukan parti politik mana yang akan membentuk kerajaan sama ada di peringkat Persekutuan mahupun di peringkat negeri terletak secara mutlak tanpa kekecualian di tangan rakyat. Setelah lebih lima dekad kemerdekaan negara dan hampir lima dasawarsa pembentukan Malaysia, kita dapati bahawa, pengalaman, kematangan serta kebijaksanaan rakyat negara ini dalam memilih kerajaan demi menentukan halatuju masa depan yang mereka dambakan tidak boleh dinafikan oleh sesiapapun jua.

14. Bahkan, saya sering mengutarakan bahawa era kerajaan mengetahui segala-galanya dan memiliki monopoli terhadap kebijaksanaan sudah melewati tempohnya. Revolusi dalam bidang teknologi maklumat, kemajuan komunikasi dan kecanggihan pengangkutan telah membuka persaingan serta perbandingan secara meluas lagi dinamik dalam pasaran idea.

15. Kontemporari ini, taraf serta akses rakyat kepada semua peringkat pendidikan semakin meluas seiring dengan korpus pengetahuan yang dimiliki. Disamping itu, pertumbuhan ekonomi yang mapan, pengurangan kadar kemiskinan dan inisiatif kejuruteraan sosial serta keberkesanannya, telah berjaya meningkatkan taraf hidup serta mewujudkan kelas menengah yang besar. Mutakhir pula, keutamaan kehendak dan keperluan rakyat Malaysia telah mengalami perubahan yang besar berbanding empat atau lima dekad yang lalu.

16. Melangkah lebih jauh, mentadbir negara yang terzahir dari saat kemerdekaan dikudratkan oleh kehendak rakyat, kerajaan kini akan terus komited menjunjung sistem Demokrasi Berparlimen, Raja Berperlembagaan, kedaulatan undang-undang, falsafah persekutuan serta prinsip imbang dan periksa di antara ketiga-tiga cabang kerajaan.




Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

17. Sebagai yang ramai maklum bahawa, kecuali darurat akibat konfrontasi tahun 1964, yang telah dibatalkan secara tersirat, kesemua proklamasi darurat lain yang telah diisytiharkan sebelum ini, masih dianggap berkuatkuasa sehingga hari ini. Justeru, menginsafi bahawa realiti negara Malaysia telah berubah, merasai denyut nadi, resah gelisah dan aspirasi rakyat yang mahukan Malaysia menjadi lebih terbuka lagi dinamik demokrasinya, di mana, pendapat, idea dan kebimbangan massa lebih diberi perhatian, agar dapatlah kita berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan sistem demokrasi lain di dunia yang berasaskan falsafah universal dari rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat, maka, kerajaan kini, di bawah Fasal 3 Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan, akan membentangkan kepada kedua-dua Majlis Parlimen dengan usul agar ketiga-tiga proklamasi darurat yang telah diisytihar dulu, supaya ditamatkan kuatkuasanya.Pada hemahnya, sudah tiba waktu rakyat Malaysia menuju masa depan dengan paradigma seterusnya yang berasaskan harapan baru dan bukannya terbelenggu oleh nostalgia kekangan sejarah lampau.




Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

18. Dalam menyusun atur peradaban bernegara bagi menghadapi keadaan luarbiasa yang mengancam keselamatan tanahair dan kesejahteraan rakyat, tidak dapat tidak, menuntut kepada langkah-langkah khas yang kadangkala, bersifat di luar norma demokratik. Umpamanya, tindakan tahanan pencegahan. Sesungguhnya, kebijaksanaan menangani keganasan memerlukan kita mencegah perlakuan itu, sebelum kehilangan nyawa mereka yang tidak berdosa, harta benda atau menatijahkan apa-apa kecederaan. Ini merupakan satu kebenaran yang bersifat global dan diterima ramai.

19. Dari perspektif undang-undang Islam pula, ia terangkum jelas dalam Maqasid Syariah yang berobjektif melindungi lima perkara utama yakni; pertama: agama, kedua: nyawa, ketiga: akal, keempat: keturunan dan maruah serta kelima: harta benda. Bahkan prinsip Usul Fiqah banyak membicarakan tentang perlunya disekat lebih awal sesuatu kemungkaran itu, sebelum ia berlaku. Manakala satu prinsip menyatakan bahawa, keputusan pemerintah adalah satu amanah yang perlu dibuat bagi pihak yang diperintah atas kepentingan maslahah ramai.

20. Ini bukanlah ehwal yang pelik, tidak lazim atau asing. Terbukti, negara-negara demokrasi yang maju seperti Amerika Syarikat dan United Kingdom juga telah menggubal rangka perundangan khas bagi menangani ancaman pengganas pasca tragedi 11 September.

21. Pucuk pangkalnya, perseimbangan serta perimbangan yang harus ada bagi sebuah demokrasi moden adalah, diantara keselamatan nasional dan kebebasan individu. Itulah tugas dan tanggungjawab sebuah kerajaan yang matlamat tertingginya, menjunjung kebajikan serta kesejahteraan rakyat untuk mencari keseimbangan yang betul ini.

22. Misalnya, kebebasan bersuara yang dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan tidak sesekali bermaksud sebagai kewenangan hak kepada mana-mana pihak untuk membuat fitnah dan menghasut api kebencian. Sebagai contoh mudah yang lain, kerajaan turut bertanggungjawab untuk menghalang jeritan palsu tentang bom dalam sebuah stadium yang penuh sesak. Ini kerana, kebebasan luar kawal sebegitu, akan hanya menimbulkan panik yang boleh membawa kepada kecederaan dan kehilangan nyawa.




Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

23. Sepertimana yang saya janjikan dalam ucapan sulung saya semasa mula-mula mengambil alih jawatan Perdana Menteri pada 3 April 2009, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dikaji secara komprehensif. Sehubungan dengan itu, suka saya mengumumkan pada malam yang bersejarah ini, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dimansuhkan terus.

24. Untuk mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah bagi memelihara ketenteraman dan keselamatan awam, dua undang-undang baru yang sesuai akan digubal di bawah semangat serta payung Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan. Pokoknya, akta-akta ini nanti bermatlamat untuk memelihara keamanan, kesejahteraan, kesentosaan serta kerukunan hidup rakyat dan negara.

25. Di atas segalanya, Kerajaan akan tetap memastikan hak asasi mereka yang terbabit terpelihara. Apa-apa undang-undang yang diperbuat akan mengambil kira hak dan kebebasan asasi berlandaskan Perlembagaan Persekutuan. Undang-undang baru ini akan memperuntukkan tempoh tahanan oleh polis yang secara substansialnya lebih pendek daripada apa yang ada sekarang dan apa-apa tahanan lanjut hanya boleh dibuat dengan perintah mahkamah kecuali undang-undang berkaitan keganasan, masih dikekalkan bawah kuasa Menteri.

26. Di sudut lain, kerajaan juga memberi komitmen bahawa mana-mana individu tidak akan ditahan semata-mata hanya kerana ideologi politik. Umumnya pula, kuasa untuk melanjutkan penahanan akan beralih daripada badan eksekutif kepada badan kehakiman kecualilah undang-undang berkaitan keganasan itu tadi.

27. Dalam konteks ini juga, selain memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960, Kerajaan juga akan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa. Sehubungan dengan itu lagi, kita tidak akan teragak-agak untuk meminda atau memansuhkan undang-undang yang tidak lagi relevan.

28. Kajian semula komprehensif ini akan melibatkan Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 di mana prinsip pembaharuan tahunan akan dihapuskan dan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan. Kerajaan juga akan mengkaji semula seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan. Namun, kebenaran berhimpun diberi selaras dengan kaedah-kaedah yang akan ditetapkan kelak disamping mengambilkira norma-norma di peringkat antarabangsa.




Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

29. Sebagai sebuah negara, Malaysia dan seluruh warganya kini berada di persimpangan jalan. Pilihan yang kita putuskan hari ini akan menentukan nasib serta mencorakkan rupabentuk Malaysia pada masa hadapan, tanah air yang akan kita wariskan kepada anak-anak kita dan generasi mendatang. Persoalannya, mampukah kita melampaui dan mencabar wasangka lazim bahawa rakyat Malaysia daripada latarbelakang yang majmuk, status sosioekonomi berbeza dan fahaman politik pelbagai, secara iradat manusiawinya, tiba kepada konsensus untuk tidak tunduk menyerah kepada sekam kebencian dan kecurigaan yang pastinya mengheret kita ke lembah kehinaan. Sebaliknya, ayuhlah kita bersama mendaya sebuah masa depan yang sarat dengan harapan dan kemuliaan.

30. Yakinlah bahawa, ia satu kekuatan bukan satu kelemahan untuk kita meletakkan kepercayaan kepada kebijaksanaan rakyat Malaysia membuat pilihan dalam mencorakkan hala tuju masa depan mereka sendiri. Jika kita menganggap ia satu kesilapan maka, apakah maknanya pencapaian kita hari ini, apakah gunanya kita merancang pembangunan negara degan begitu tersusun semenjak merdeka, apakah gunanya kita membelanjakan sebahagian besar khazanah negara setiap tahun untuk memberikan akses pendidikan berkualiti kepada semua rakyat, membebaskan warga daripada cengkaman kemiskinan, membina infrastruktur fizikal serta teknologi komunikasi maklumat yang berkelas dunia?

31. Jawapannya sangat jelas yakni, langkah-langkah yang saya umumkan sebentar tadi tidak lain tidak bukan adalah inisiatif awal transformasi politik secara tertib lagi berhemah. Ia berdiri sebagai pelengkap amat penting serta perlu kepada inisiatif-inisiatif transformasi bidang ekonomi dan penyampaian awam yang pihak kerajaan telah rangka dan laksanakan semenjak lebih dua tahun kebelakangan dalam usaha menuju sebuah negara moden dan progresif.
tqblack phanter