Isnin, 30 Disember 2013

11 LANGKAH PENJIMATAN SEKTOR SWASTA , TENGKIU @NajibRazak



Tengkiu Najib !

Part yang ambe paling sukai ialah mengenai proses perlantikan Konsetan. Tapi molek nya tak perlu Konsetan dah. Tapi takpa lah, sekurang-kurangnya Najib bertindak diatas komplen kami. Dan kalau boleh kadar caj pembayaran kepada konsetan dikemukakan kepada Parlimen dan PAC untuk kelulusan. Itu lagi bagus.

Dan ambe paling suka mengenai pembekuan renovasi pejabat. Serta penjimatan ruang pejabat. Kurangkan lawatan ke luar negara dan jemput je perwakilan luar negara mari sini.

Terbaik 11 langkah penjimatan ini. Dan diharapkan juga sebarang kenaikan dilakukan berperingkat-peringkat. Kalau boleh, kerajaan perlu bertegas dengan kelompok peniaga kiasu yang sewenang-wenangnya menaikkan harga barangan.

Semoleknya, semua peniaga dikenakan syarat membuat permohonan bertulis kepada KPDNKK untuk dibentangkan di Parlimen sebarang kenaikan harga barangan yang mereka mahu lakukan. Kita letakkan tanggungjawab itu kepada mereka agar mereka SEDOR DIRI !

SPAD: SEPANJANG TAHUN 2013 (2) @SPADChannel

SPAD Journey Planner Competition Timeline


Antara isu sensasi sepanjang tahun 2013 ialah mengenai khabar angin kenaikan tambang bas semasa perayaan Aidilfitri. Dan insiden kemalangan bas Genting jauh masuk gaung. Disamping rungutan pemandu teksi mengenai kadar tambang yang murah. Namun semuanya mampu disetelkan oleh SPAD melalui perbincangan dengan pihak-pihak yang terbabit.

Dalam insiden bas genting masuk gaung, perkhidmatan bas berkenaan sudah digantung. Lanjutan daripada insiden itu, SPAD menguatkuasakan SPAD- ICOP berkenaan keselamatan bas dan dimasukkan sebagai syarat lesen. Terbaik. Tindakan yang amat tegas daripada SPAD setelah menyiapkan inkuiri dengan kerjasama Polis, JPJ dan MROS.

SPAD juga memberikan isyarat jelas kepada semua pengendali dan pemandu bas agar mematuhi dan memantau keselamatan bas dan pemandu. Kini SPAD membina databes pemandu agar mudah menjadi rujukan kepada pengendali dan pengusaha bas. selain itu SPAD juga mahu bas dipasang dengan GPS sebagai alat pemantauan pengendali dan pengusaha keatas perjalanan bas mereka.

Tirai 2013, tinggal 24 lebih sahaja untuk meninggalkan kita semua. Dan tahun 2014 bakal menjelang. SPAD terus melangkah kehadapan dengan penuh keyakinan mampu melakukan yang terbaik untuk semua pihak. Kita selaku pengguna pula hendaklah memulai langkah menjadikan pengangkutan awam sebagai pilihan utama. Ini mampu menjadi suatu sumbangan kepada penjimatan penggunaan petrol bagi kenderaan persendirian. Disamping menjimatkan perbelanjaan kita.

Bila semakin ramai pengguna menggunakan pengangkutan awam, maka semakin mudahlah SPAD menambahbaik mutu perkhidmatan. Kerana pengendali dan pengusaha pengangkutan awam mampu menampung kos operasi dengan keuntungan kerana jumlah pengguna yang ramai. Bila kepenggunaan pengangkutan awam mencecah 50 peratus, mutu perkhidmatan akan bertambah baik. Dan segala perancangan akan dipercepatkan demi keselesaan pengguna.

In Shaa Allah, kita akan menuju menjadi Negara Maju, dan kita mahu menjadi rakyat minda kelas pertama melebihi yang pertama. Oleh itu, mari kita bersama melangkah dengan SPAD untuk menjadikan perkhidmatan pengangkutan awam darat Malaysia suatu lagenda dan ikutan semua negara. 

SELAMAT TAHUN BARU !

SPAD: SEPANJANG TAHUN 2013 - (1) @ SPADChannel.


SURUHANJAYA PERKHIDMATAN PENGANGKUTAN AWAM DARAT, ditubuhkan dibawah inisiatif NKRA. Sebuah badan berkanun dibawah Akta Pengangkutan Awam Darat 2010. SPAD secara rasminya ditubuhkan pada 3hb Jun 2010. Tugas dan fungsinya ialah menambahbaik sistem dan mutu perkhidmatan pengangkutan awam darat negara kita. Menjadikan perkhidmatan pengangkutan awam mesra pengguna yang bermutu tinggi. Sasarannya ialah menjadikan pengangkutan awam sebagai pilihan utama rakyat. Pelan Induk 20 tahun SPAD merangkumi Polisi Pengangkutan Awam Nasional dan Pelan Induk Pengangkutan Awam Greater KL/Lembah Kelang. SPAD juga diberikan kuasa untuk merancang dan menguatkuasakan Akta Pengangkutan Awam Darat 2010.

Bidang kuasa pegawai penguatkuasa SPAD ini antara lain termasuklah pemeriksaan pengangkutan-pengangkutan awam dan pengangkutan muatan bagi memastikan kesemua layak berada di atas jalan raya, dan memiliki lesen yang sah serta dokumen-dokumen lain; pemeriksaan pemandu, konduktor dan pemandu gantian bagi memastikan bahawa mereka dalam keadaan yang memuaskan untuk bertugas; pemeriksaan tiket perjalanan; dan mengetatkan kawalan bagi membanteras penjualan tiket haram dan perayu tiket.

Sepintas lalu, sepanjang tahun 2013, pada Mei , SPAD menerima anugerah dan pengiktirafan UITP Di Kongres Dunia di Geneva diatas usaha mereka. Sesuatu yang amat membanggakan bagi negara. Dan membuktikan SPAD bukan sembarangan badan berkanun. Kejayaan luarbiasa tersebut melonjakkan negara dipersada dunia dalam industri pengangkutan awam darat.

Selain itu, SPAD turut melancarkan TEKS1M. Ini satu inisiatif bersama dengan PROTON dan PUSPAKOM. TEKS1M mempunyai ciri-ciri keselesaan maksimum kepada pengguna. Dilengkapi dengan sistem pembayaran kad kredit dan kad debit. Dalam skim berkenaan , seramai 1,000 pemandu diberikan lesen persendirian dan kemudahan pinjaman membeli model TEKS1M.

SPAD turut bercadang memperkenalkan bas elektrik di Melaka pada tahun depan. Sebanyak lima buah bas akan mula beroperasi mulai Januari 2014. Ini kerjasama dengan Kerajaan Negeri Melaka melalui Panorama Melaka Sdn. Bhd. sebuah subsidiari kerajaan negeri Melaka.

Perkhidmatan tren komuter KTM dilanjutkan sehingga ke Rembau mulai 31hb Ogos, 2013. Pengerusi SPAD, CEO dan pegawai eksekutif nya sendiri turun padang menaiki tren komuter KTM dari KL Sentral ke setesen komuter baru di Rembau.

Perkhidmatan bas feeder ke Skypark (Subang Airport) yang dikendalikan oleh Konsortium Transnaisonal Berhad mula beroperasi pada 12 Disember lalu. Perkhidmatan ini merangkumi lima laluan utama. Mengambil dari Perhentian bas Pekeliling, dan berhenti di poin-poin Plaza Damas, Curve Mutiara Damansara dan Kelana Jaya LRT setesen.

Pada tahun ini juga menyaksikan pelancaran E-Tiket intergrasi yang dilakukan oleh pengendali bas KLIA. Sistem yang boleh mana-mana individu memesan dan membeli tiket melalui talian. Disamping melancarkan sistem dwi-tier bagi perkhidmatan teksi di KLIA. 

SPAD menerima 10,000 aduan sehari mengenai salah laku pemandu dan kesalahan lori. Sebanyak 2,000 aduan telah diambil tindakan. Bakinya, kerana kekurangan butiran. SPAD juga menambah kekuatan pegawai penguatkuasa. Dan mengambil ramai graduan peringkat ijazah. Bahagian Penguatkuasa SPAD pun kerap melakukan operasi bersepadu dari masa ke semasa.

Manakala Projek HRL -KL-Singapura cadangannya akan dimuktamadkan. Dan projek MRT serta pembinaan penyambungan jajaran LRT Ampang Kelana Jaya sudah siap 41.5 peratus setakat pada Oktober 2013. sejumlah RM160 bilion diperuntukkan untuk penambahbaikkan projek rel.

PENGERUSI SAMM GAGAL MENJADI KETUA MENTERI SARAWAK BARU? HADEHHH KELAKAU LAH KAU CHEGU BARD.


Chegu Bard bercita-cita untuk menjadi Ketua Menteri Sarawak. Pergi ke Sarawak menghasut anak Sarawak agar berhimpun dan mendesak Ketua Mneteri Sarawak letak jawatan. Selaku Pengerusi SAMM, beliau tes power. Malang sungguh usaha beliau menemui kegagalan total lagi mengecewakan beliau, duit berabis ke Sarawak akhirnya matlamat tak kesampaian. 

Lebih malang lagi parti komponen Barisan Nasional Sarawak, PBB, SUPP, PRS dan SPDP serta beberapa NGO lain telah membuat laporan polis berkenaan perhimpunan haram tersebut. Hanya segelintir pemimpin AMK Sarawak, SAMM Sarawak dan PKR Sarawak yang berani tampil menyahut panggilan Chegu Bard.
Hairan kenapa chegu Bard ajak orang Melayu kacau kerajaan dan politik Sarawak. Kenapa chegu Bard tak ajak Melayu mintak LGE letak jawatan selaku SUA DAP Kiasu dan digantikan dengan beliau? Sungguh menghairankan peel buruk Pengerusi SAMM tersebut.

SPAD: PERKHIDMATAN PENGANGKUTAN AWAM DIBANDAR-BANDAR UTAMA MENJADI FOKUS @SPADChannel.


Seramai 1.2 juta penduduk Kuala Lumpur menggunakan perkhidmatan awam darat. Antara faktor mengapa SPAD memberikan fokus utama kepada bandar-bandar utama di Malaysia. Penduduk dibandar lebih ramai menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam darat didorong oleh faktor kesesakan lalulintas dan tambang yang jauh lebih rendah dari menggunakan kereta persendirian.

SPAD memfokuskan peningkatan penggunaan pengangkutan awam darat di bandar sehingga menjadi 40 peratus menjelang 2030. Keselesaan pengguna diutamakan diberikan perhatian. Sistem pengangkutan teksi, monorel, sistem LRT dan MRT serta bas sedang pertingkatkan.

70 peratus rakyat Malaysia tertumpu dibandar-bandar utama. Oleh itu SPAD selaku badan yang diamanahkan, memberikan fokus kepada bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur, Kuching, Georgetown, Ipoh dan Johor Bahru. Memang logiklah sebab rakyat lebih ramai berada dibandar-bandar utama nampaknya.

Pada Oktober lalu, pihak kerajaan telah meluluskan Pelan Induk Pengangkutan Awam Kebangsaan. SPAD berpendapat adalah molek bila kesemua mod pengangkutan awam darat dibandar diintergrasikan bagi memberikan keselesaan maksimum kepada pengguna. 

Dikawasan bandarlah paling banyak kedapatan mod perkhidmatan pengangkutan awam kerana permintaan yang tinggi.  Setakat ini, SPAD menyediakan bas percuma GO-KL bagi sekitar pusat bandaraya. Perkhidmatan yang mendapat sambutan menggalakkan dan pengiktirafan dunia. Paling menarik mengenai GO-KL ialah disediakan capaian internet percuma WiFi.

Ini adalah usaha SPAD membawa warga kota menggunakan pengangkutan awam. Sekurang-kurangnya warga kota mampu ada mod pengangkutan alternatif dan kepantasan bergerak dari rumah kediaman ke tempat kerja mereka. Tanpa kesesakan lalulintas yang memenatkan mereka. Oleh itu, selalu ler beri pandangan dan cadangan kepada SPAD. Reaksi dan maklumbalas anda amat dihargai oleh SPAD demi keselesaan anda semua. Rajin-rajin lagi ke laman web SPAD dan twitter SPAD untuk memberikan pandangan dan maklumbalas. 

MINYAK TURUN MINYAK NAIK, ANTARA MITOS DAN REALITI RAKYAT & PEMERINTAH.

Kalau harga minyak turun, adakah komuniti peniaga kiasu akan menurunkan harga barangan mereka ? Kalau harga minyak naik, adakah komuniti kiasu akan menaikkan harga barangan mereka? Apakah mitos dan realitinya diantara perkaitan dengan turun naik harga minyak dengan turun naik harga barangan? Cer citer ....

Berdasarkan kepada amalan semasa komuniti peniaga kiasu, pernah berlaku di zaman Tun Dr Mahathir dan Anwar Ibrahim, komuniti peniaga kiasu menaikkan harga barangan setiapkali bonus dan gaji kakitangan awam dinaikkan. Sedangkan harga minyak pada masa itu, tidak berlaku sebarang rasionalisasi subsidi dan kenaikan mendadak dipasaran dunia.

Pakar IMF kata, subsidi minyak merugikan dan menyebabkan pembaziran tenaga. Kerana pengguna akan membazir. Kata merekalah. Tapi IMF ini perkumpulan saudagar dan elitis bilionir yang hanya fikir bagaimana hendak memaksimumkan pendapatan orang kaya sahaja. Mana ada negara yang ikut nasihat IMF berjaya pun. IMF berusaha mengujudkan pelbagai persepsi melalui data dan maklumat separuh lengkap. mereka hidup dengan bebanan hutang negara-negara membangun dan negara-negara maju. Negara-negara miskin sudah lama menjadi hamba abdi kepada mereka. Ini kerana penjanaan kemewahan mereka ialah melalui hutang-hutang negara-negara didunia. Tanpa ada hutang baru maka tiadalah bisnes buat mereka. Itu realiti bukan mitos.

Sumber tenaga utama dunia pada masakini ialah minyak mentah. Oklah, berapa ramai yang tahu ada berapa banyak bekalan minyak mentah dunia berbanding penggunaan minyak diseluruh dunia bagi menjana eletrik dan berbagai lagi? Tak tahu yea, tu pasal IMF boleh tipu korang dengan data dan maklumat separuh betul mereka. 

Apakah tiada sumber tenaga alternatif selain minyak mentah ? Apakah tiada teknologi menjana tenaga eletrik tanpa minyak ? Memang ada dan kesemua teknologi itu sudah dibeli oleh geng-geng IMF dan disembunyikan. Tenaga adalah alat manipulasi IMF menguasai ekonomi sesebuah negara. Apakah benar dengan mengurangkan subsidi minyak maka penggunaan minyak akan kurang dan tidak membazir? Dimana data dan statistiknya? 

Cuba renung sejenak, kemana sebenarnya wang subsidi minyak itu pergi dalam konteks negara Malaysia? Korang tak tau kan? sama juga seperti ambe. sebab itu kita sering tertanya-tanya dan sentiasa bertanya tanpa dapat jawapan yang sebenar. Apakah benar, tenaga dijimatkan bila subsidi dikurangkan? Tidakkah itu bermakna penggunaan tenaga semakin mahal ? Bila tenaga menjadi mahal apakah mampu perusahaan dan rakyat menjana ekonomi dan pendapatan mereka menjadi semakin produktif? Tidak ! Lalu apa sebenarnya berlaku?

Kita akan membuat hutang-hutang baru bagi menampung kenaikan kos. Dan IMF akan mampu hidup diatas hutang-hutang baru itu. Apa akan jadi kepada ekonomi negara bila produktiviti semakin kurang? Untuk membangunkan negara, maka hutang terpaksa dibuat. Sekali lagi, hutang-hutang baru itu menjadi habuan IMF.

Banyak keburukan daripada pengurangan subsidi minyak. Ia akan mengujudkan satu kondisi dimana rakyat tertekan dengan kos sara hidup yang melampau-lampau. Komuniti peniaga kiasu tetap mengambil untung berlebihan dan meletakkan beban kenaikan harga minyak kepada pengguna. Akhirnya mengujudkan keresahan berpanjangan yang mengakibatkan berlaku peralihan tampuk pemerintahan. Bila itu berlaku, IMF akan menguasai sepenuhnya sumber bekalan minyak mentah yang ada pada negara berkenaan. Adakah itu yang kita hendakkan?

Sememangnya, baik rakyat , pemerintah dan pembangkang perlu  berhati-hati dalam soal subsidi minyak ini. Kita tidak mahu akhirnya, isu itu membuka laluan dan peluang kepada IMF menguasai sumber bekalan minyak dan ekonomi kita. Baik rakyat, pemerintah dan pembangkang perlu menjaga kepentingan negara dan bukan bukan kepentingan peribadi dan kantung mereka sahaja.

Malaysia merupakan satu-satunya negara perintis kepada ekonomi Islam sifar riba'. Dan ini amat membimbangkan IMF. Tanpa ekonomi berasaskan riba' IMF tak mampu menguasai sumber-sumber tenaga didunia. Asas ekonomi dunia IMF bergantung sepenuhnya kepada sisa saki-baki riba' yang masih ada. Jika itu terhapus, bilamana sistem perbankan tanpa riba' yang dipelopori oleh Malaysia diikuti dan dilaksanakan satu pertiga dunia, itu sudah mencukupi untuk buat IMF gulung tikar dan bungkus kain.

Natijahnya ialah , berakhirnya penguasaan ekonomi berasaskan riba' yang menindas dan yang zalim.  Kita semua perlu berhati-hati dan perlu bijaksana dalam menguruskan pembaziran penggunaan tenaga seharian. Disamping mengekalkan daya saing kita dalam bidang ekonomi lokal dan global. Kita tak mahu menjadi sebuah negara yang terperangkap dan terjerat dengan permainan licik IMF. Negara kita kaya dnegan sumber bahan asli dan sumber bekalan tenaga. Rasionalisasi subsidi keatas minyak bukanlah satu-satunya jalan keluar dan solusi kepada pengurusan baik sumber-sumber tenaga milik kita. 

SPAD: KAJIAN TAMBANG FLEKSIBEL BAS SEKOLAH.@SPADChannel

Tambang bas anjal

BERITA HARIAN pada 29hb Disember 2013, menyiarkan berita mengenai SPAD akan memperkenal mekanisma kadar bagi bas sekolah pada pertengahan tahun depan. Tambang fleksibel bagi keseragaman tambang bas sekolah dibandar dan diluar bandar dengan syarat perkhidmatan yang lebih berkualiti. Pengusaha yang mahu menaikkan kadar tambang perlu memberikan perkhidmatan yang lebih baik.

Ini berbeza dengan pendekatan rejim Pakatan Turun yang hanya memberikan subsidi RM300 tanpa mengambilkira mutu perkhidmatan bas sekolah. Itupun mereka hanya berjanji sahaja, kerana setakat ini belum diketahui samada mereka telah melaksanakannya atau tidak. 

Seperti biasa, saranan SPAD itu diberikan kiritikan berdasarkan gosip liar oleh bloger rejim Pakatan Turun. Kononnya cadangan Tambang Anjal adalah tipu helah dan muslihat untuk menaikkan kadar tambang bas sekolah tanpa mempedulikan unsur kebajikan dan sengaja menyusahkan rakyat. Itu adalah reaksi biasa daripada puak anti Kerajaan BN. Semua benda dan usul daripada kerajaan BN mereka akan tuduh macam-macam dan beri gamabran negatif. Dah memang kerja mereka begitu. 

Tapi kita tidak seperti mereka yang terlalu emosi. Kita faham apa yang SPAD akan lakukan diatas sifat menang-menang kepada semua pihak. Lagipun SPAD tidak sesekali membuang unsur kebajikan dan bebanan kepada rakyat. SPAD akan mengimbangi kepentingan semua pihak tanpa menjejaskan kepentingan rakyat. SPAD tidak bertindak seperti yang digambarkan oleh puak anti Kerajaan BN.

Fungsi dan peranan SPAD adalah jelas. Yakni menambahbaik mutu perkhidmatan pengangkutan awam darat di Malaysia tanpa menjejaskan kepentingan rakyat, Kita jangan cepat melatah yang bukan-bukan bila mendengar SPAD akan perkenalkan mekanisma Tambang Anjal pada pertengahan tahun depan. Ianya bukan helah menaikkan tambang bas sekolah tanpa mengambilkira kepentingan rakyat.

Kerajaan BN tak zalim. SPAD juga tak zalim. Dan kezaliman bukan peel kelaziman BN pun. Yang menuduh kerajaan BN zalim ialah puak-puak anti BN. Mereka membutakan hati mereka dari melihat kebaikan-kebaikan banyak BN. Ramai tidak tahu akan kewujudan bas GO-KL yang percuma disekitar bandaraya Kuala Lumpur. Adakah perkhidmatan percuma itu satu kezaliman kepada rakyat?

Kita tidak perlu menjadi prejudis terlampau dan melampau-lampau dalam hal ini keatas SPAD dan kerajaan BN. SPAD tidak akan sesekali melakukan kezaliman keatas rakyat melalui mekanisma Tambang Anjal nanti. 


HIMPUNAN HARAM ANJURAN KIASU-SYIAH-REVOLUSIONER ADALAH BUDAYA HEDONIS


Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Amar Singh Ishar Singh berkata dengan tegas bahawa tindakan dibawah SOSMA akan dikenakan ke atas mana-mana individu dan pertubuhan yang mencetuskan huru-hara melalui demonstrasi pada 31hb Disember 2013.

Menurut beliau, risikan polis mendapati adanya niat tersembunyi di pihak penganjur menggunakan bom tangan. Mereka (penganjur perhimpunan) akan mendirikan khemah dan membawa pelbagai senjata bagi mencetuskan huru-hara pada malam tersebut.

Penganjur himpunan haram yang telah dikenalpasti ialah :-
  1. Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun), 
  2. Jingga 13, 
  3. Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dan 
  4. Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM).
Pintasan emel daripada Siddiq Ghaous kepada Rafizi Ramli menjadi topik hangat, Dalam temuramah dengan Utusan Malaysia, Siddiq Ghaouse menafikannya. Kini Rafizi dipanggil polis untuk memberikan keterangan.

Selain itu, beberapa individu yang telah dikesan menghasut dan membuat propaganda di laman media sosial, telahpun dipanggil polis bagi membantu siasatan. 

Puak Kiasu-Syiah-Revolusioner Malaysia, bukan kali pertama melakukan siri-siri keganasan dalam setiap himpunan haram mereka. Dan bukanlah kali pertama mereka mahu 'Menawan Dataran Merdeka'. Kita pun dah NAIK MUAK dan MUAL dengan Budaya Hedonis yang mereka amalkan dan tanamkan kepada anak-anak muda harapan bangsa. 

Siri BERSIH menyaksikan mereka sengaja melakukan Provokasi Terlampau. BERSIH 3 menyaksikan bagaimana pemimpin mereka gagal mengawal emosi peserta. Ambe sendiri melihat dengan mata kepala ambe, bagaimana di dua poin, mereka memulakan provokasi terhadap polis yang tegak berdiri tenang menghadapi para pendemo.

Dengan jerit pekik terlolong mereka, kesabaran polis dicabar secara terbuka. Di laman media sosial pula, mereka menyebarkan pelbagai tohmahan dan maki hamun kepada polis. Kononnya, polis yang mencetuskan provokasi. Ambe juga menyaksikan bagaimana beberapa orang individu keturunan Tamil Naidoo menghasut dan menuduh polis bertindak ganas sedangkan mereka terlebih dahulu bertindak kasar. 

Apa motif dan niat sebenar mereka mahu mengadakan himpunan haram diambang tahun baru di Dataran Merdeka? Di laman media sosial, mereka mendakwa hendak menyuarakan bantahan 'Rakyat' atas kenaikan harga barangan dan kos sara hidup, kononyalah. Bila kita mengajukan pertanyaan kepada mereka, apa barang sudah naik dan sejauhmana kos sara hidup menjadi bebanan? Mereka terus spin dan mengejek-ngejek. Bermakna, mereka sendiri pun tak tahu apakah tujuan dan motif sebenar himpunan haram itu.

Di ambang malam tahun baru pada setiap tahun sejak dap kiasu, pgayr dan pas syiah dengan licik melakukan hedonis dan mengibarkan bendera pengkhianat negara. Mereka mempersoalkan kemerdekaan negara, Mereka mempertikaikan kenapa negara merdeka dibawah UMNO. Mereka pertikaikan kenapa pembunuh dan pengganas komunis tidak dianggap wira negara.

Mereka mendeklamasikan sajak-sajak yang tak patriotik terhadap negara. Mereka menghina kemerdekaan negara. Mereka mencela kedaulatan negara. Mereka juga yang menakut-nakutkan rakyat bila rakyat tidak menyokong mereka. Mereka melakukan provokasi terhadap pemerintah negara. Mereka tidak menghormati pilihan dan sistem demokrasi negara ini. Adakah puak seperti ini yang kita nak tabalkan menjadi Pemerintah Tertinggi Negara?

Kepada bakal-bakal dan cikal-cikal yang termakan hasutan serta tohaman Pejuang Kiasu, Pejuang Syiah, Pejuang LGBTX, Pejuang Hedonis dan Pejuang Anti-Nasional, fikirlah , apa yang korang dapat manafaat selain dimomokkan dengan SYOK SENDIRI kononnya koranglah PEJUANG RAKYAT. Helo, apa guna korang undi dap kiasu, syiah pas dan pgayr sampai ada 89 ahli Parlimen dalam Dewan Rakyat?

Yang kena turun dan berguling cam berok makyeh tak cukup sifat, adalah korang. Yang masih kekal dapat elaun, gaji, pangkat dan jawatan selaku Ahli Parlimen ialah 89 orang malaon yang korang undi aritu. Tiga buah negeri, korang beri undi kat malaon-malaon tu semua. Apa yang malaon-malaon tu buat utk beri kesenangan dan kemewahan kepada korang?

Korang pulak kena guling atas jalan di tenghmalam untuk pertahankan Hak Korang? Adoiii ... lebih baik korang je gantikan 89 orang malaon tu. Biar depa plak guling dan terpekik terlolong ditengahmalam. Takda alasan munasabah dan wajar pun untuk korang ikut serta dalam himpunan haram tengahmalam. Untuk apa? Untuk Siapa? Rakyat pun taknak join korang.

Tindakan itu adalah sia-sia. Jika betul nak harga barang turun dan kos sara hidup menurun, ada banyak cara lain lagi. Contohnya, korang desak dan paksa semua Peniaga Kiasu turunkan harga barangan mereka. Atau korang BOIKOT semua kedai-kedai selama sebulan. Itu lebih baik dan lebih berkesan. Paksa dan desak semua majikan di sektor swasta NAIKKAN GAJI PEKERJA MEREKA. Itu lebih bagus dan efektif. Cuma pelik dan anih kenapa korang tak buat begitu yea?