Sabtu, 8 Jun 2013

TANYALAH, APA DAP DAH BANTU MELAYU SELAMA 60 BULAN LEPAS DAN 59 BULAN AKAN DATANG?

Kita ni sebenarnya kuat merungut. Rakyat Malaysia ini memang kuat merungut berbanding dengan mana-mana rakyat di negara lain. Kita amat sukar membuang sifat dan sikap suka kritik melampau-lampau. Kita juga amat sukar berfikir dan berubah menjadi rakyat negara kelas pertama. Kita terlalu banyak sangat kemahuan di luar kemampuan kita sendiri. Kita hendak oranglain berubah untuk kita. Tapi kita enggan berubah untuk oranglain. Kita juga suka menuduh yang bukan-bukan. Tak terkecuali kita juga suka gigit tangan yang selalu memberi.

Selama 56 tahun lebih, kita mempunyai sebuah kerajaan yang bagus pentadbirannya. Boleh dikatakan, semua peringkat dan lapisan masyarakat mendapat faedah dan manafaat. Cuma dah peel kita suka sangat dengar dan cepat percaya khabar-khabar angin. Berita buruk mengenai apasaja memang cepat dipercayai oleh kita. Mungkin kerana kesan saikologi yang mahu kita sentiasa nampak lebih bagus daripada oranglain. Kita amat jarang menghargai apa oranglai buat untuk kita. Sebaliknya kita sentiasa mahu oranglain berkorban untuk kita..

Cuba kita bertanya kembali kepada diri kita, adakah DAP-PKR selama ini banyak membantu BN untuk membantu rakyat? Apa yang kita nampak, DAP hanya banyak membantu kaum cinabeng sahaja. Tengok bagaimana Ngeh Koo Ham enggan membenarkan mana-mana Melayu menyertai franchise bisnesnya. Tengok juga bagaimana Guan eng hanya berminat beri RM100 sahaja kepada Melayu untuk dibelanjakan selama 60 bulan lepas. Tengok juga bagaimana, cinabeng diberikan pelbagai keistimewaan tetapi tidak kepada Melayu dan India.

Pernahkah kita mendengar DAP mengambil inisiatif untuk berkerjasama dengan MCA dan GERAKAN bagi membantu semua rakyat Malaysia? Setakat berlakun pakai baju Melayu dalam masjid , itu bukan membantu Melayu dan agama Islam. Itu sekdara lakonan dalam filem Hollywood gred C. Apakah kita hendak satu jenis pemerintahan, macam DAP yang hanya nak tengok Melayu bergaduh dan hanya membantu cinabeng? Di mana kesaksamaan kepada semua?

DAP suka mengutok dan memaki hamun tanpa batasan. Suka menyalahkan oranglain dan lebih suka menjadi pembangkang yang suka buat kacau. Kita hanya suka nak dengar apa yang kita nak dengar. Dan kita juga amat malas nak berfikir panjang mengenai kesan natijah di masadepan, akibat tindakan kita pada hari ini.Sudah tiba masanya untuk kita sendiri berubah. Kita harus berperanan aktif dan bersikap positif, Bukan hanya menuding jari mencari kesalahan-kesalahan oranglain seperti yang dilakukan oleh DAP-PKR.

SPAD: TEKS1M DI JALANRAYA, KEJAYAAN TRANSFORMASI PENGANGKUTAN AWAM DARAT.

Tak lama dulu, SPAD memperkenalkan inisiatif Teksi TEKS1M. Pakej TEKS1M meliputi geran 1MDB pembelian TEKS1M sejumlah RM5,000. Proton Exora itu bernilai RM64,000 seunit, dan dengan subsidi daripada geran berkenaan, pemandu teksi cuma perlu membeli dengan harga RM59,000 sahaja dengan tempoh pinjaman sehingga sembilan tahun. Dengan kerjasama pihak Proton, rekabentuk TEKS1M di reka khas dengan ciri-ciri:-

Lebih lapang & luas untuk keselesaan & simpanan beg
ABS, airbag & ciri-ciri keselamatan terkini
Kerusi kemasan kulit
Saluran penyaman udara khusus bagi penumpang
Sistem tempahan & dipatch (navigasi GPS)
Kemudahan kad kredit/debit
NGV pasang siap di kilang & meter


Menjelang Jun, Proton akan mengeluarkan sebanyak 1,000 unit TEKS1M- Proton Exora. Baru-baru ini, semasa dalam perjalanan di Lebuhraya KL-Karak, terpandang sebuah Proton Exora yang dijadikan teksi. Ianya sungguh bergaya. Menggunakan gas asli (NGV) sebagai bahan bakar. Mampu mendaki bukit di terowong genting sempah dengan mudah.

Ianya adalah salah satu kejayaan besar selama tiga tahun SPAD, ditubuhkan bagi menaiktaraf perkhidmatan pengangkutan awam darat Malaysia. Terutama, memulihkan dan menaikkan kembali imej perkhidmatan teksi di Malaysia. Melakukan sebarang perubahan di Malaysia memanglah mencabar. Maklumlah, kerana ramai yang 'terlebih' pakar dalam bidang pengangkutan awam. Keberanian SPAD mengorak langkah dan menjadikan polisi-polisi awam sebagai realiti mendapat penghargaan UITP baru-baru ini.

Kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya bekerjsama dengan SPAD, bukan sahaja kerapkali membuat aduan, tetapi sentiasa mendidik warga lain meningkatkan taraf perkhidmatan pengangkutan awam. Kita rakyat Malaysia perlu berani mengubah sikap dan pendirian. Berfikiran lebih matang dan telus dari sekarang, Yakni, menjadi pengguna pengnagkutan awam yang penuh berdislpin dan beretika tinggi. Kita perlu mulakan dari sekarang dan tidak hanya bergantung harap kepada agensi-agensi kerajaan melakukan transformasi. Kita sendiri perlu membantu mengujudkan suasana kondusif bagi penambahbikkan perkhidmatan pengangkutan awam darat Malaysia.