Isnin, 7 Oktober 2013

SPAD: Pengusaha Bas Dingati Jangan Langgar Syarat I-COP@SPADChannel

Baru-baru ini, Mohamad Nur Kamal, CEO SPAD, sempat ditemubual oleh rakan bloger mengenai perkembagan inkuiri insiden bas Genting dan yang berkaitan dengannya. Tuan Nur Kamal, tak kedekut masa dan menjawab semua persoalan dengan jujur dan ikhlas. Tentu ramai yang ingin tahu mengenai perkembagan dan tindakan susulan inkuiri tersebut. Temubual dibuat selepas tamat acara 'Treasure Hunt SPAD' pada Ahad lepas. 

Antara lain, Tuan Nur Kamal berkata, jawatankuasa masih meneliti dan membaca semua laporan yang ada, terutama daripada MIROS. Jangan ada pula yang nak sindir kata asik baca je? Ya la nak buat tindakan dan inkuiri kena teliti dan berhati-hati kerana turut melibatkan pihak-pihak yang tak bersalah. Takkan kerana nila setitik habis susu sebelanga dibuang. Fungsi utama inkuiri ialah mengatasi masalah dan bukannya menambah lagi masalah atau menghukum sewenang-wenangnya. Menurut Tuan Nur Kamal, penelitian kertas laporan supaya Jawatankuasa Inkuiri mampu fokus dan beri perhatian kepada isu-isu yang sebenar. Dan boleh memfokuskan soalan-soalan tepat kepada operator bas terbabit bila mereka dipanggil. 

Bila ditanya, mengapa SPAD tidak mengambil tindakan menggantung sementara perkhidmatan bas yang terbabit sementara menunggu inkuiri? Beliau menjawab, 
It is being considered, but we have to take into account the services and people who are going to be affected. Because that's the only operator serving that area. Workers will be affected the most. Because they work in Genting but live somewhere in KL. 
(Ada dipertimbangkan, tapi kita [SPAD] perlu mengambilkira perkhidmatan dan pihak yang terkesan dengan tindakn berkenaan.Sebab, itulah satu-satunya perkhidmatan yang memberikan khidmat bas bagi kawasan berkenaan. Pekerja akan menerima akibatnya. Kerana mereka bekerja di Genting tapi tinggal di KL.)
We are also taking steps not only for this particular operator, but also other operators running services for highlands and hilly areas. For instance, no more standing passengers, they have to do daily checks (drivers and operators), pemandu sendiri mesti melakukan visual inspection sebelum the return trip..before every trip they have to do visual inspection....nak ke Genting, sebelum naik dan sebelum turun bukit. Mereka juga mesti simpan log book. ini termasuk kawasan tanah tinggi seluruh negara, termasuk Cameron Highlands, Bukit Fraser.
Bila ditanya samada SPAD akan menguatkuasakan penggunaan tali-pinggang keledar kepada penumpang bas ekspres dan persiaran, beliau menjawab seperti berikut:-
Masalahnya ialah dengan bus body. If all bus bodies comply dengan R66 regulation, then it is okay to force penggunaan seat belt....sebab the bus floor is fixed and the anchor point semua quite safe. but if the bus floor is not in compliance with R66 regulation, having seat belt is more dangerous.
Betul juga, menguatkuasakan sesuatu kuasa perlu banyak pertimbangan. Kita pun tak mahu mana-mana tindakan bakal menyusahkan pula pihak lain. Selain itu, beliau berkata, berkenaan cadangan menyenaraihitam syarikat-syarikat bas yang mempunyai banyak kesalahan, itu bergantung kepada jenis kesalahan. Ini kerana ada banyak regulasi dan peraturan yang SPAD kenakan keatas syarikat bas. Pada masakini, SPAD memfokuskan kepada pematuhan I-COP dalam aspek keselamatan. Audit keselamatan akan dijalankan dari masa kesemasa oleh SPAD. Kursus mengenainya sudah dibuat dengan penyertaan 1,000 lebih syarikat bas. Jadi, mesej aspek keselamatan dalam I-COP sudah tercapai. Antara lain beliau berkata,
"Salah satu yang kita sudah kuatkuasa ialah speeding untuk express and chartered busses. Now we require operators to monitor the speed of the drivers. We want to go and check the operators, whether they monitor or not. if they dont monitor, it is an offence. The monitoring is on a real time basis. what we want, for instance, GPS, which is being required for chartered busses since 2010. But nobody monitors. If the operator doesn't monitor the GPS, then what is it for? What is the purpose? they must do real-time monitoring.They must know bila driver tu speeding...and they are supposed to do something about it. the onus is on them to call the drivers and take actions. Now we want to make sure the accountability is on them. They cannot say "oh the driver ... is not my fault". Mengenai cctv requirement, it is for the safety of the passengers. it is not an option whether to do it or not. we are giving the right to operate, in return for all the regulations that we put in. they must comply.
Beliau menambah, Driver Information System (DIS) kesemua data mengenai pemandu pengangkutan awam darat disimpan dan dikemaskini. Termasuklah, pekerjaan lampau mereka. Ini boleh membantu pengendali dan pemegang lesen bila mengambil mana-mana pemandu sebagai pekerja mereka. Bahkan, orang awam pun boleh mengakses data tersebut. SPAD akan memulakannya dengan pemandu teksi pada suku tahun pertama tahun depan. Kerana pengkalan data mengenai pemandu teksi sudah ada. 
"Contoh kalau kita taip nombor teksi aja, semua ada keluar. Penumpang pun boleh bagi rating terhadap pemandu. Selain itu, once kita masuk teksi, sistem itu membolehkan kita boleh "check-in" dan alert husband atau keluarga yang kita dah masuk teksi itu..."
Ambe tabik hormatlah kepada komitmen SPAD.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sendiri Tulis Sendiri Tanggung Ya, Penulis Blog Tidak Bertanggungjawab Ke atas Implikasi Perundangan Yang Dikenakan Oleh Pihak Berkuasa Ke atas Mana-mana Ulasan Yang Menyalahi Perundangan Yang berkuatkuasa