Rabu, 28 Ogos 2013

SPAD: Bidangkuasa dan Bidangtugas @SPADChannel.


Di atas ialah 'tangkap skrin' (apa punya istilah ambe guna, tapi tak mengapa, utamakan Bahasa Kebangsaan- MERDEKA !). Ada tiga skop bagi bidangkuasa dan bidangtugas SPAD, dan salah satunya sudah tentulah bukan membina jalan persendirian Genting Highlands. Atau memastikan jurutera yang bertanggunjawab merangka dan membina badan bas mematuhi piawaian antarabangsa. Atau melakukan pemerikasaan badan bas seperti PUSPAKOM lakukan kerana PUSPAKOM bukan terletak di bawah S.P.A.D.

Jelas kepada kita, bahawa S.P.A.D, mempunyai bidangkuasa dan bidangtugas:-
  1. Kuasa Merancang- satu pelan induk bagi memastikan pembangunan infrastruktur komprehensif, berintergrasi dan boleh diharap.
  2. Kuasa Regulatori- memantau dan meregulasi perkhidmatan standar bagi semua pengendali dan pemegang lesen melalui perlesenan.
  3. Kuasa Penguatkuasaan- kuasa tambahan termasuk kuasa untuk audit, siasatan, menggantung/membatal lesen, menyita kenderaan dan mendenda pengendali. 
Akta-akta yang dikuatkuasakan oleh S.P.A.D ialah:-
  1. Akta Pengangkutan Awam Darat 2010
  2. Akta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat 2010
  3. Commercial Vehicle Licensing Board Act 1987
  4. Commercial Vehicle Licensing Board (Amendment) Act 2010
  5. Railways Act 1991
Wilayah bidangkuasa S.P.A.D terhad hanya di Semenanjung Malaysia sahaja. Lapuran tahunan juga dikeluarkan oleh S.P.A.D. Anda boleh membacanya di sini 



Terkandung juga Penyata Kewangan yang di audit dan disahkan oleh Ketua Audit Negara. Tiada apa yang hendak disembunyikan oleh S.P.A.D, segala-galanya mudah diakses oleh orang awam. 

S.P.A.D menggunakan dan mengadaptasi Kod Amalan Keselamatan, Kesihatan dan Alam Sekitar (SHE) daripada Standard Pengurusan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan yang diterbitkan oleh Jabatan Standard Malaysia.Kod ini menjadi asas kepada audit, inkuiri, pengredan dan akreditasi sesebuah syarikat pengangkutan di negara ini. Untuk ketahui lebih lanjut sila ke sini SHE dan ke laman MIROS (Malaysian Institute of Road Safety Research).

Visi SPAD ialah menerajui transformasi pengangkutan awam darat untuk menjadi mod pilihan rakyat. Bidangkuasa dan bidangtugas SPAD adalah bagi mencapai visi tersebut. Namun begitu, kita perlu selalu ingat bahawa bidangkuasa dan bidangtugas SPAD tidak boleh ditafsirkan dan disangka lebih daripada apa yang telah dipaparkan. Dari masa kesemasa, ambe akan memperjelaskan lagi secara terperinci dengan memberikan contoh-contoh tertentu bagi memudahkan kita memahami skop bidangkuasa dan bidangtugas sebenar SPAD. Untuk sementara waktu, cukuplah maklumat asas seperti ini terlebih dahulu. 

SPAD: Kod Amalan Industri (ICOP) -Keselamatan Pengendali Bas @SPADChannel.

Bertarikh 20hb Ogos 2013 Pekeliling Bil. 6 Tahun 2013.

S.P.A.D telah mengeluarkan Pekeliling Bil. 6 Tahun 2013 bertarikh pada 20hb Ogos, 2013, (disini) bagi memaklumkan kepada semua pengendali berlesen kenderaan perkhidmatan awam kelas:-
  1. Bas Berhenti-henti
  2. Bas Ekspres
  3. Bas Pekerja
  4. Bas Catar (Chartered Bus) 
  5. Bas Mini 
  6. Bas Pengantara 
  7. Bas Lapangan Terbang
  8. Pemegang lesen kenderaan perlancungan kelas Bas Persiaran
bahawa S.P.A.D ICOP (Kod Amalan Industri) -keselamatan, ini menjadi syarat am lesen pengendali bas dan hendaklah di baca bersama setiap lesen pengendali Bas berhenti-henti, bas ekspres, bas pekerja, bas catar, bas mini, bas pengantara, bas lapangan terbang dan lesen kenderaan bas persiaran. Buku panduan S.P.A.D ICOP dijadikan rujukan dna akan diterbitkan dengan kemaskini terbaru dari masa kesemasa. Ini dikuatkuasakan bermula dari 20hb Ogos 2013. Kod Amalan Industri (ICOP) S.P.A.D-Keselamatan, wajib dipatuhi oleh pengendali bas dan pemegang lesen bas persiaran. 

Ketidakpatuhan kepada Kod Amalan Industri S.P.A.D-Keselamatan sebagai syarat yang dikuatkuasakan, adalah merupakan satu kesalahan di bawah Seksyen 22(3) dan Seksyen 41(3) Akta Pengangkutan Awam Darat 2010, apabila disabitkan kesalahan, boleh didenda tidak melebihi lima ratus ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali. 

Ini sejajar dengan aspirasi Kerajaan untuk memberikan perkhidmatan pengangkutan awam yang selamat, boleh diharap, responsif, mudah diakses, cekap, terancang , bersepadu dan mampan. S.P.A.D selaku suruhanjaya yang diberi mandat bagi tujuan mengawalselia dan memantau prestasi perkhidmatan semua pengendali berlesen dan pemegang lesen perkhidmatan pengangkutan awam darat mengambil langkah menguatkuasakan Kod Amalan Industri (ICOP) S.P.A.D bagi memastikan sistem pengangkutan awam darat negara ini menepati piawaian keselamatan berdasarkan amalan terbaik.

Tahniah S.P.A.D, selepas ini diharapkan agar ianya tidak dijadikan alasan dan hujah untuk menuding jari kepada S.P.A.D. Mereka telah melakukan yang amat terbaik. Dan jangan ada pula yang masih mahu sok-sek mempersoalkan dan mempertikaikan apa yang S.P.A.D lakukan. 


Timbalan Menteri Ini Lebih Pintar Daripada P. Waythamoorthy


Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar dilapurkan oleh Agendadaily , mengeluarkan cabaran kepada P Waythamoorthy. Cabarannya mudah, beliau meminta P. Waythamoorthy menyeru semua penjenayah tak kira apa bangsa pun di Malaysia agar menyerah diri dan senjata kepada polis. Agar Polis boleh menahan mereka dengan aman. Jika cabaran ini tidak mampu di sahut oleh P.Waythamoorthy, maka P. Waythamoorthy terbukti tak boleh hanya mengkritik PDRM dalam insiden tembak-menembak di Pulau Pinang. 

Ambe setuju benar dengan cabaran Timbalan Menteri yang bijak dan pintar ini. Kalau taknak mana-mana penjenayah berbalas tembak dan mahu di tahan secara aman, maka pihak yang mengkritik polis wajib menyeru semua penjenayah menyerah diri dan senjatapi di balai polis. Dengan ini tentulah Polis boleh menahan mereka secara aman. Tak perlu lah Polis memburu mereka dan dapat mengelak kejadian tembak-menembak.

Cabaran Timbalan Menteri ini pada hemat ambe lebih waras dan rasional daripada cabaran suruh P.Waythamoorty meletak jawatan. Ya la, nak suruh orang meletak jawatan, kita kenalah menguji kemampuan mereka terlebih dahulu. Bila terbukti, mereka hanya pandai bercakap dan tak tahu apa yang mereka cakap, maka barulah kita desak pihak berkenaan meletak jawatan. Barulah nampak ngam dan lebih matang dalam tindakan.

Mampukah P.Waythamoorthy menyahut cabaran tersebut? Sama-samalah kita nantikan samada P.Waythamoorthy punya suara dan wibawa mampu menguasai penjenayah serah diri dan senjatapi secara aman. Kita nantikan bersama. Diharapkan P. Waythamoorthy tak lakukan Mogok Lapar pula. - MERDEKA !

SPAD: Apa Yang Anda Perlu Tahu Mengenai SPAD @SPADChannel

Adat manusia, sentiasa curiga kepada perkara yang mereka tidak tahu. Dan banyak prasangka buruk timbul disebabkan oleh 'Tak Tahu'. Bila diperjelaskan, barulah terpancul ungkapan, "Oooo, camtu yea, baru tau camtu rupanya". SPAD bukanlah satu agensi misterius. Segala maklumat mengenai peranan, fungsi dan bidangkuasanya , terpapar penuh di laman sesawang rasminya. Anda hanya perlu melayarinya pada masa terluang untuk 'Ambil Tahu'.

SPAD adalah sebuah suruhanjaya yang lahir dari program tranformasi di bawah pentadbiran DS Najib. Kerana itu, ianya diletakkan terus di bawah Pejabat Perdana Menteri. Ianya bukan kementerian. Pada masa ini, menteri yang diberikan tanggungjawab memantau SPAD ialah YB Nancy Shukri. Pengerusi SPAD ialah Tan Sri Syed Hamid Albar. Ianya sudah tertubuh sejak tiga tahun lalu. Ibupejabat SPAD terletak di KL Sentral. Dalam usianya yang muda, SPAD sudah pun mampu meraih pengiktirafan daripada badan antarabangsa baru-baru ini.

Matlamat utama SPAD ditubuhkan oleh pentadbiran DS Najib, ialah melaksanakan aspirasi transformasi pengangkutan awam darat. Apakah aspirasi tersebut? Aspirasi tersebut ialah satu legasi transformasi pengangkutan awam darat yang:-
  1. Selamat, 
  2. Boleh diharap, 
  3. Responsif, 
  4. Mudah diakses, 
  5. Cekap, 
  6. Terancang, 
  7. Bersepadu, 
  8. Mampan. 
Garis masa yang ditetapkan ke atas SPAD transformasi sepenuhnya menjelang 2020. Sesuatu matlamat itu bukanlah boleh dicapai dalam sekelip mata. Nak makan buah durian pun, kena tanam dulu dan tunggu ianya membesar sehingga boleh menghasilkan buah.

SPAD memainkan tiga peranan penting dalam mendukung teras pembangunan ekonomi negara. Peranan pertama ialah memastikan pengangkutan awam darat menjadi penghubung tenaga kerja dengan pasaran kerja. Yakni dengan menjadi akses penghubung mudah dari kawasan perumahan pekerja ke tempat bekerja. SPAD menjangkakan sebanyak 3.3 juta peluang pekerjaan wujud pada tahun 2020. Oleh itu, jajaran dan laluan pengangkutan awam darat perlu diperluaskan sehingga ke luar bandar. Ini membolehkan, pekerja ulang-alik dengan selamat, 'on-time' dan lancar ke tempat bekerja di pusat bandar.

Peranan kedua ialah mengurangkan kesesakan lalulintas di pusat bandar pada waktu puncak. Kesesakan lalulintas menyebabkan kelancaran ulang-alik pekerja terganggu. Banyak masa dan tenaga terbuang percuma. Di Austrlia, menurut kajian, negara itu kerugian 12.9 bilion dalam bentuk produktiviti yang hilang akibat kesesakan lalulintas. Dari segi mental, kesesakan lalulintas menjadi punca 'stress' kepada pekerja kerana keletihan otak sebelum sampai ke pejabat. Kapasiti pengangkutan awam darat perlu dipertingkatkan seiring dengan peningkatkan jumlah keluar masuk harian penduduk bandar.

Peranan ketiga ialah menyokong pertumbuhan ekonomi negara kerana berhubung kait dengan peningkatan produktiviti. Menjadi pemangkin modal insan yang berkualiti dan berproduktiviti tinggi. Penyediaan rangkaian bersepadu pengangkutan awam dari kawasan perumahan ke tempat bekerja dan pusat pendidikan, mampu melonjakkan Malaysia di arena ekonomi global yang mempunyai daya saing yang tinggi.