Sabtu, 9 Mac 2013

SEORANG PENGGANAS KIRAM III SUKU DI TEMBAK, LAHAD DATU TENANG, BOM BERBUNYI.

*MAAF* TIADA GAMBAR nanti ramai tak boleh nak makan.

KPN - Sidang media pagai tadi jam 8 pagi memaklumkan bahawa seorang lagi pengganas Kiram III suku berjaya ditumpaskan. Tangkal Kebal berupa ayat-ayat suci Al Quran ditemui pada badan pengganas yang mati di tembak. Agak mendukacitakan kerana tangkal tersebut dipasangkan di celah kelangkang.

Keadaan di sekitar Lahad Datu aman walaupun bunyi bom kedengaran. Takpe lah. Bunyi bom bukan bunyi 'kematian'.

Melalui maklumat, bekalan makanan ke Tawi-tawi dan kepulauan Sulu sudah terhenti. Kini Kiram III suku menghadapi tekanan daripada orang-orang Tausug sendiri kerana bekalan makanan dari Sabah terhenti akibat onar nya sendiri.

Selama ini bekalan makanan melalui jalan perdagangan dari Sabah menjadi talian hayat kepada orang-ornag Tausug di kepulauan Sulu. Kini ianya terhenti sementara waktu. Nampaknya kedegilan Kiram III suku turut menyusahkan orang-orang Tausug lain. Tapi orang-orang Tausug pun masih belum bertindak tegas terhadap Kiram III Suku. 

Masih tiada lagi tanda-tanda saki baki pengganas Kiram III suku mahu menyerah diri dan meletakkan senjata. 

Setakat ini jumlah orang yang di tahan berjumlah hampir 75 orang dan yang terbunuh seramai 53 orang pengganas. Kiram III suku masih bernyawa lagi sedangkan orang-orang mati terbunuh. Apa punya pemimpinlah Kiram III suku. Rela melihat orangnya mati dan beliau menikmati kehidupan. Kimak punya manusia. 

Ng Lum Yong dalam satu ceramah baru-baru ini mendedahkan bahawa beliau dimaklumkan oleh rakannya dari Filipina bahawa SUARAM telah menaja kumpulan pengganas Kiram III suku sejumlah USD 2juta. 

Berpuluh NGO sudah pun mendesak agar siasatan segera dilakukan ke atas SUARAM.

Usaha Anwar Ibrahim mahu mengalih isu Lahad Datu melalui flip-flop Azalan Lajim bapa kepada Saiful tidak begitu berjaya. RBF ada mengeluarkan versi ceritanya mengenai apa yang berlaku. Yang bersumpah laknat adalah Saiful bukan bapanya. So apa saja bapa Saiful nak melalak takde makna melainkan memberi gambaran kepada kita bahawa kes liwat II begitu menakutkan Anwar Ibrahim. Logik akal kata, kalau takut makna nya betul  lah Anwar Ibrahim ada sebut ' Can I Fuck U Today' dan selepas itu berlaku lah 'Fucking Backside'. 

Seorang sahabat pernah berkata , "Jika krisis Lahad Datu lewat selesai ada kemungkinan besar ianya akan merebak dan menjadi pencetus kepada tindakan-tindakan ganas lain"

Cuma ambe pelik lah Pejabat Peguam Negara buat apa sekarang ini?
Beratus laporan Polis sudah di buat tapi Pejabat Peguam Negara macam terkial-kial nak memulakan prosiding pendakwaan. 

Pada analisa dan pemerhatian ambe, anggota keselamatan kita berjaya menguasai keadaan. Kesabaran tinggi amat diperlukan untuk memenangi satu-satu pertempuran dan menghadapi keganasan pengganas Kiram III suku. 

Pencegahan juga perlu dilakukan dengan tegas dan segera. 
Amat molek lah jika bekas-bekas anggota tentera yang setia kepada negara di panggil dan di minta nasihat mereka.
Masih ramai lagi bekas anggota yang mempunyai pengalaman kombat masih hidup dan boleh mengongsi pengalaman mereka.

Sebenarnya, kita sebagai rakyat Malaysia pun boleh membantu negara di dalam keadaan krisis dengan melapurkan kepada pihak polis sebarang maklumat. Tapi janganlah main lapor je. Kang naya kan orang plak. 

Selain itu, kita perlu lah berhati-hati supaya keselamatan anggota kita terutama identiti mereka dan famili mereka tidak bocor ke pihak musuh! Hati-hatilah bila berborak di warong-warong kopi tu.

Sama-sama kita mendoakan anggota keselamatan kita selamat dan akhirnya pengganas Kiram III suku menyerah diri sepenuhnya. Semoga keamanan dan kedamaian kembali semula. 

JANGAN UNDI DAP PKR PAS DAH!

DAJAL DI DALAM RUMAH - SIAPA JACEL KIRAM RAMOS?#PrayForSabah @jalilzul





















Oleh kerana Keluarga KIRAM III MENDERHAKA KEPADA KESULTANAN MELAYU MALAYSIA terutama sekali kepada KDYMM Yang DiPertuan Agong Sultan KEDAH DAN EMPAYAR KERAJAAN BUGIS PURBA , maka ambe terpanggil untuk mendedahkan SIAPA SEBENAR JACEL KIRAM RAMOS anak perempuan kepada KIRAM III Suku yang celaka tu.

Di dalam sejarah, sewaktu Kesultanan Sulu berada dalam tekanan hebat daripada Portugis, salah seorang sultannya dan kerabatnya memeluk agama Kristian. Demi kuasa dan Harta. Berlakulah pemberontakan hebat daripada rakyat jelata dan para pembesar pada waktu itu hingga menyebabkan lumpuhnya Kesultanan Sulu. Inilah sejarah yang dilupakan kerana ianya adalah sejarah hitam bagi Tausug yang memalukan. Tidak akan ada orang Sulu akan membuka kembali sejarah hitam ini. Sejarah hitam ini di buka kembali kerana PENDERHAKAAN KIRAM III suku dan anak perempuannya JACEL KIRAM RAMOS kepada Melayu, Jawa dan Bugis Islam Nusantara. (sumber Ibnu Rusydi)
Pada tahun 1380, seorang ulama keturunan Arab, Karim ul-Makdum memperkenalkan Islam di Kepulauan Sulu. Kemudian pada tahun 1390, Raja Bagindo yang berasal dari Minangkabau[1] meneruskan penyebaran Islam di wilayah ini.
Hingga akhir hayatnya Raja Bagindo telah mengislamkan masyarakat Sulu sehingga ke Pulau Sibutu.[2] Sekitar tahun 1450, seorang Arab dari Johor iaitu Shari'ful Hashem Syed Abu Bakr tiba di Sulu. Beliau kemudian bernikah dengan Paramisuli, puteri Raja Bagindo.
Setelah kematian Raja Bagindo, Abu Bakr melanjutkan pengislaman di wilayah ini. Pada tahun 1457, ia menubuhkan Kesultanan Sulu dan memakai gelaran "Paduka Maulana Mahasari Sharif Sultan Hashem Abu Bakr".
Gelaran "Paduka" adalah gelaran tempatan yang bermaksud tuan manakala "Mahasari" bermaksud Yang Dipertuan.
Pada tahun 1703, Kesultanan Brunei memberikan Timur Sabah kepada Kesultanan Sulu atas bantuan mereka menumpaskan pemberontakkan di Brunei.
Pada tahun yang sama, Kesultanan Sulu menganugerahkan Pulau Palawan kepada Sultan Qudarat dari Kesultanan Maguindanao sebagai hadiah perkahwinan Sultan Qudarat dengan puteri Sulu dan juga sebagai hadiah persekutuan Maguindanao dengan Sulu. Sultan Qudarat kemudiannya menyerahkan Palawan kepada Sepanyol.
Kesultanan Sulu mempunyai Tartib (Protokol) yang tersendiri termasuk dalam hal pewarisan takhta.
Merujuk kembali kepada sejarah dan adat Kesultanan ini,
Kesultanan Sulu sebenarnya mempunyai dua pewaris (digambarkan dalam bendera Sulu) seperti berikut :

i. Pewaris Pertama - iaitu dari zuriat keturunan Sultan Azimuddin / Alimuddin I ibni Sultan Badaruddin I dari isterinya gadis Bugis dari Soopeng, Sulawesi. Digambarkan dalam bendera Sulu dengan Lambang Keris. Terbahagi kepada dua keluarga :
a) Keluarga Kiram (lambang keris panjang)
b) Keluarga Shakiraullah (lambang tombak)
ii. Pewaris Kedua - iaitu dari zuriat keturunan Sultan Bantilan Muizzuddin ibni Sultan Badruddin I, dari isterinya seorang Puteri anak pemerintah Puak Tidung di Kalimantan Timur, dikenali sebagai Keluarga Maharajah Adinda. Digambarkan dalam bendera Sulu dengan Lambang Tombak.
Kesultanan Sulu mewujudkan Pewaris Kedua sebagai "Penyelamat dan Penyambung" kepada Kesultanan Sulu, iaitu sekiranya hak Kesultanan Sulu berakhir di tangan Pewaris Pertama. Sejarah perkara ini perlu dilihat kembali kepada semasa pemerintahan Sultan Badaruddin-I ibni Sultan Salahuddin-Karamat yang memerintah sekitar tahun 1718 sehingga 1732.
Putera sulung Sultan Badaruddin-I yang bernama Datu Lagasan menaiki takhta Kesultanan Sulu dengan gelaran Sultan Azimuddin @ Alimuddin I.
Tetapi selepas pembaptisan baginda oleh para paderi Sepanyol di Manila sekitar tahun 1750, baginda telah menggunakan nama Don Fernando de Alimuddin (The Christian Sultan of Jolo). Jika mengikut hukum undang-undang kerajaan kesultanan Islam, hak Sultan Azimuddin / Alimuddin @ Don Fernando de Alimuddin dan keturunannya ini telah termansuh lantaran Pembaptisan baginda itu ke agama Kristian.
Sekitar tahun 1748, telah berlaku perbalahan di antara dua bersaudara ini. Oleh kerana Sultan Azimuddin @ Alimuddin-I telah memberikan kebenaran kepada para Jesuit dan Mubaligh Kristian Spanyol untuk menyebarkan doktrin agama Kristian di Sulu, maka perkara tersebut telah mendatangkan kemarahan kepada saudaranya, Raja Muda Datu Bantilan, yang merupakan putera Sultan Badaruddin I yang kedua.
Bagi mengelakkkan perbalahan itu berpanjangan, akhirnya Sultan Azimuddin-I bersama putera dan puteri serta beberapa orang pengikutnya yang setia telah bertolak ke Zamboanga, dan kemudiannya ke Manila dan diberi sambutan dan layanan yang baik oleh para pegawai Sepanyol dan para Jesuit Kristian.
Semasa ketiadaan Sultan Azimuddin @ Alimuddin I di Sulu, beberapa ahli Majlis Diraja Sulu dan rakyat Sulu telah bersetuju melantik Raja Muda Datu Bantilan menaiki takhta Sulu dan menjadi Sultan Sulu dengan gelaran sebagai Sultan Bantilan Muizzuddin. Baginda memerintah dari tahun 1748 sehingga 1763.
Takhta kesultanan Sulu kemudianya digilirkan antara beberapa pewaris daripada Keluarga Pertama dan Kedua ini. Hinggalah kepada Sultan Sulu yang terakhir daripada Keluarga Kedua iaitu Maharajah Adinda Sultan Muhammad Aranan Puyo.
Namun, memandangkan usia beliau yang telah lanjut dan tua, beliau kemudian menyerahkan takhtanya kepada seorang pewaris daripada Keluarga Pertama iaitu Sultan Jamalul Azam. Takhta Sultan Sulu kemudiannya dimonopoli sepenuhnya oleh Keluarga Pertama yang kemudiannya dikenali dengan nama keluarga 'Kiram'.
Memandangkan tempoh Maharajah Adinda Sultan Muhammad Aranan Puyo menaiki takhta tidak sampai seminggu, nama baginda sering digugurkan dalam senarai salasilah Sultan-sultan Sulu hingga menyebabkan hak keturunan Keluarga Kedua dinafikan dan tidak diketahui oleh para pewaris daripada Keluarga Pertama pada hari ini.
Waris daripada Keluarga Kedua ini kemudian dikenali dengan nama keluarga 'Maharajah Adinda' dan mereka masih mempunyai hak untuk menuntut takhta Kesultanan Sulu jika ia termansuh disebabkan oleh tindakan daripada Keluarga Kiram ini.
Petunjuk daripada  Dalam geran yang ditandatangani bagi pajakan secara kekal bagi wilayah Sabah, dinyatakan sebanyak empat kali perkataan "Pewaris dan Penyambung" atau dalam Bahasa Inggerisnya "The Heir and Successor".

"Pewaris" yang dimaksudkan disini ialah Keluarga Kiram yang ketika itu memonopoli jawatan Sultan Sulu, sementara "Penyambung" yang dimaksudkan ialah Keluarga Maharajah Adinda, yang berhak untuk menuntut kembali takhta Kesultanan Sulu sekiranya terjadi apa-apa perkara yang menyebabkan ianya termansuh oleh Keluarga Kiram.
Pajakan yang dikurniakan oleh Sultan Sulu dahulu merupakan penyerahan secara kekal sebagaimana yang dinyatakan dalam perjanjian tersebut "selagi ada bintang dan cakerawala". Disebabkan itulah, mana-mana waris Kesultanan Sulu pada hari ini tidak boleh lagi mempersoalkan apatahlagi menuntut kekuasaan terhadap Negeri Sabah.
Kini di alaf baru berlaku lah perkara yang sama.
Di dalam keluarga Kiram III suku, siapakah yang telah mengamalkan Pluralisma?
Pernah terfikir kenapa namanya di eja JACEL?
Kalau ikut MAZHAB PAS, orang yang pakai tudung kira agamanya mengikut tudung kepala.
Tapi kalu mengikut Syariat Islam, agama itu bukan di kira dari tudung kepala.

Adakah nama RAMOS tidak memberikan sebarang bunyi 'loceng' ?

Fikir .....
Sebaik saja Malaysia melakukan Serangan Balas terhadap pencerobohan pengganas Kiram III suku, berlaku demonstrasi di Manila di hadapan Kedutaan Malaysia.

Fikir ....
Kenapa Presiden Filipina mengatakan bahawa wujud Konspirasi dalaman yakni kerjasama di antara Kiram III suku- Nur Misuari- Anwar ibrahim - Pihak Pembangkang Filipina?

Fikir .....
Dimanakah jurai keturunan Don Fernando De Alimudin 1 - The Christian Sultan of Jolo yang telah blah ke Manila pada 1748 bersama putera dan puteri nya serta para pengikutnya?

Sudah berlalu 255 tahun sejak 1748 sehingga kini 2013.

Fikirlah .......
Kenapa Guan End pernah menimbulkan kekecohan mengenai isu Negara Kristian?
Isu DUMC?
Isu sokongan gereja Sabah kepada Anwar Ibrahim?

Ini bukan soal nak mintak bayaran tambahan duit .... 

Fikirlah ....
Kesultanan Sulu ada The Christian Sultan of Jolo dari jurai keturunan Don Fernando De Alimudin I yang bernaung dan di iktiraf oleh penjajah Sepanyol dan gereja Jesuit. BELIAU TAK PERNAH TURUN TAKHTA.

Jacel H Kiram Ramos nak bercakap mengenai ISLAM?
BOLEH BLAH !